Naam
ANBI voor gemeente Nijkerk in 2023
Fiscaal nummer
824093616
KvK nummer
77684176
Contact
Bagijnenstraat 3
3861 JT Nijkerk
(033) 245 91 27
scriba@gergemnijkerk.nl
Bestuurssamenstelling
Het bestuur van de kerkelijke gemeente ligt bij de kerkenraad, die wordt gevormd door predikant, ouderlingen en diakenen. Deze ambtsdragers zijn daartoe gekozen door en uit de plaatselijke gemeente. De kerkenraad telt 1 predikant 3 ouderlingen en 3 diakenen.
Beloningsbeleid
Met betrekking tot het verstrekken van vergoedingen aan kerkenraadsleden geldt als uitgangspunt dat uitsluitend een vergoeding wordt verstrekt voor gemaakte onkosten. Aan predikanten wordt voor hun niet-bestuurlijke werkzaamheden binnen de gemeente waarvan zij predikant zijn een passend traktement en eventueel vrije bewoning van de pastorie verstrekt.
Beleidsplan
Verwezen wordt naar het "Beleidsplan voor de periode 2021 t/m 2024 van de Gereformeerde Gemeenten".
Doelstelling
ANBI voor gemeente Nijkerk in 2023 vormt tezamen met de overige Gereformeerde Gemeenten een kerkformatie die overeenkomstig haar belijden een openbaring is van de ene heilige, algemene Christelijke Kerk. De grondslag voor deze belijdenis is de Apostolische geloofsbelijdenis, de geloofsbelijdenis van Nicéa en de geloofsbelijdenis van Athanásius, alsook de Nederlandse Geloofsbelijdenis, de Heidelbergse Catechismus en de Dordtse Leerregels.
In de belijdenisgeschriften geeft de kerk uitdrukking aan wat zij gelooft op grond van de Bijbel als het onfeilbare en geïnspireerde Woord van God. Dit Woord Gods is volgens het besluit van de Nationale Synode, gehouden te Dordrecht in de jaren 1618 en 1619, getrouwelijk uit de oorspronkelijke talen in de Nederlandse taal overgezet. Aan deze Statenvertaling, met de daaraan ten grondslag liggende vertaaluitgangspunten, wenst zij onvoorwaardelijk vast te houden.
Verslag activiteiten
Gedurende het verslagjaar 2023 is de gemeente elke zondag twee keer samengekomen in een openbare eredienst in haar kerkgebouw aan de Bagijnenstraat 3 in Nijkerk. Ook tijdens de christelijke feestdagen, alsmede op de jaarlijkse biddag, dankdag en op oudejaarsavond en nieuwjaarsmorgen mochten de kerkdiensten hun voortgang hebben. Onze eigen ds. G.P. van Nieuw Amerongen, mocht 40 zondagen in ons midden voorgaan, alsook in enkele weekdiensten waarin bijbellezingen gehouden werden. Tijdens de overige kerkdiensten ging één van de ouderlingen voor tijdens een leesdienst. In het verslagjaar is het Heilig Avondmaal bediend. De Heilige Doop werd bediend aan in totaal 3 kinderen. Er werd in 2023 tweemaal een huwelijk kerkelijk bevestigd in het midden van de gemeente. Het totaal aantal leden steeg van 399 tot 402 per ultimo 2023 (bestaande uit 218 leden en 184 doopleden). De gemeente was vacant maar ds. G.P. van Nieuw Amerongen mocht op 11 januari bevestigd worden in onze gemeente. De kerkenraad bestond per 31 december 2023 uit, 3 ouderlingen en 3 diakenen en de dominee. De kerkenraad vergaderde 11 keer. Het catechetisch onderwijs aan de jeugd van de gemeente mocht in het verslagjaar zijn voortgang hebben, evenals de huisbezoeken en de bezoeken aan zieken, bejaarden en andere leden in moeilijke omstandigheden. De diaconie heeft diverse leden bijstand mogen verschaffen bij financiële moeilijkheden in hun privé- of gezinsleven. Verder heeft de gemeente financieel mogen bijdragen aan het werk van de diverse deputaatschappen en landelijke stichtingen die binnen ons kerkverband actief zijn met hulpverlening van diverse aard. Verder waren binnen de gemeente ook een vrouwenvereniging en jeugdvereniging actief. Ook mochten de vrijwilligers van Handreiking weer hun gewaardeerde diensten verlenen binnen de gemeente. Het eigen kerkblad verscheen in 2023 maandelijks.
Financiële verantwoording
Onderstaande verkorte staat van baten en lasten geeft in de kolom ‘Realisatie 2023’ inzicht in de werkelijk gerealiseerde ontvangsten en bestedingen. In januari 2023 mocht de gemeente een eigen predikant ontvangen, eind 2022 is er een pastorie aangekocht (lasten kerkelijke gebouwen), hiervoor zijn giften en leningen (overige inkomsten) ontvangen vanuit de gemeente, De kolom ‘Begroting 2023’ geeft inzicht in de begrote ontvangsten en de voorgenomen bestedingen. Er wordt verwacht dat de lasten in 2024 in het verlengde van 2023 zullen liggen, door stabilisering van de energiemarkt maar daarnaast zijn de lopende kosten ten opzichte van voorgaande jaren gestegen. De verkorte staat van baten en lasten heeft betrekking op het totaal van alle “kassen” van de plaatselijke gemeente, zowel van de “Kerk” als de “Diaconie”. Het verkorte jaarverslag is opgesteld op kasbasis. De bijdragen van gemeenteleden bestaan uit de ontvangen collectegelden, giften en (eventuele) legaten. De uitgaven voor het onderhouden van de eredienst bestaan onder meer uit de lasten die samenhangen met het kerkgebouw (onderhoud, energie, schoonmaak, etc.) en de vergoedingen voor de predikanten.
Voorgenomen bijzondere bestedingen (investeringen)
Geen bijzondere besteding te verwachten
Verkorte staat van baten en lasten
|
Realisatie 2022 |
Realisatie 2023 |
Begroting 2023 |
Baten |
Bijdragen van gemeenteleden |
€ 267564 |
€ 231672 |
€ 150000 |
Rente en overige inkomsten |
€ 206411 |
€ 3888 |
€ 3500 |
totale inkomsten |
€ 473975
|
€ 235560
|
€ 153500
|
Lasten |
Uitgaven ter onderhouding van de eredienst |
€ 43617 |
€ 66299 |
€ 40000 |
Lasten kerkelijke gebouwen |
€ 276044 |
€ 145636 |
€ 75000 |
Diaconale uitgaven |
€ 26749 |
€ 22210 |
€ 12500 |
Afdrachten en giften aan deputaatschappen e.d. |
€ 18265 |
€ 18595 |
€ 5000 |
Rente en overige uitgaven |
€ 20506 |
€ 35964 |
€ 12500 |
totale uitgaven |
€ 385181
|
€ 288704
|
€ 145000
|
per saldo |
€ 88794
|
€ -53144
|
€ 8500
|
Toezicht
Datum laatste kerkvisitatie: 04-06-2024
Kascontrole kerk uitgevoerd op: 31-01-2024
Kascontrole diaconie uitgevoerd op: 05-03-2024
Wij verklaren dat bovenstaande gegevens naar waarheid zijn ingevuld en op deugdelijke wijze zijn gecontroleerd.