ANBI gegevens 2023
Naam
Bond van Vrouwenverenigingen der Gereformeerde Gemeenten
Fiscaal nummer (RSIN)
816590230
Contactgegevens
Kievitsweg 35
2983 AC Ridderkerk
(0180) 46 94 44
E-mail: secretaresse@vrouwenbondgergem.nl
Website: www.vrouwenbondgergem.nl
Bestuurssamenstelling
De bestuursleden van de Vrouwenbond Gereformeerde Gemeenten worden op de jaarvergadering door de leden gekozen. Leden zijn de bij de Vrouwenbond aangesloten vrouwenverenigingen van de Gereformeerde Gemeenten. Het bestuur van de Vrouwenbond bestaat uit elf personen, waaronder een onafhankelijke voorzitter en tien bestuursleden (een presidente, een secretaris, een penningmeester en zeven leden).
Beloningsbeleid
Met betrekking tot het verstrekken van vergoedingen aan bestuursleden geldt als uitgangspunt dat uitsluitend een vergoeding wordt verstrekt voor gemaakte onkosten.
Beleidsplan
Verwezen wordt naar het Beleidsplan voor de periode D.V. 2021 t/m 2024 van de Gereformeerde Gemeenten’.
Doelstelling
De Bond stelt zich ten doel:
a. de behartiging van de belangen van de bij hem aangesloten verenigingen en het richting geven aan de plaatselijke verenigingen bij het uitwerken van zijn doelstellingen;
b. het bevorderen van het contact tussen de bij hem aangesloten verenigingen;
c. het stimuleren van het oprichten van nieuwe vrouwenverenigingen;
d. het aandacht geven aan mensen met een beperking en ouderen (zie artikel 4 sub e);
e. het aandacht geven aan diverse onderwerpen.
De Bond wil de onder punt 7 genoemde doelstellingen bereiken door:
a. het houden van bondsdagen, besturendagen, regiodagen en -avonden;
b. het publiceren van artikelen, bonds- en verenigingsnieuws ten behoeve van de vrouwenverenigingen;
c. het uitgeven van brochures over diverse onderwerpen, gedichten en dergelijke;
d. het adviseren bij het oprichten van vrouwenverenigingen;
e. het organiseren van vakantieweken;
f. het organiseren van activiteiten over diverse onderwerpen;
g. alle overige wettige middelen, die de doelstelling van de Bond kunnen bevorderen en die niet in strijd zijn met artikel 2 van de Statuten.
Verslag activiteiten
a. Bij aanvang van het verslagjaar waren 130 vrouwenverenigingen aangesloten. Deze verenigingen vertegenwoordigden op de peildatum 1 december 2023 in totaal 5211 leden. Eén vereniging heeft het lidmaatschap beëindigd vanwege opheffing van de vereniging.
b. In 2023/2024 zijn de volgende bijeenkomsten georganiseerd: de jaarvergadering (Opheusden), twee regioavonden (Vlaardingen en Oudemirdum), drie regiodagen (Goes, Barendrecht, Beekbergen) en de bondsdag.
c. Het lectuuraanbod is uitgebreid met diverse nieuwe brochures.
d. In het verslagjaar zijn 28 verenigingen bezocht, waarmee in een periode van twee jaar totaal 51 van de 130 verenigingen zijn bezocht.
e. De werkgroep toekomstvisie heeft op verzoek van verscheidene kerkenraden en vrouwenverenigingen advies uitgebracht ten aanzien van een herstart c.q. continuering van de vrouwenvereniging.
f. Het ledenblad Tabitha verscheen is in 2023/2024 viermaal. In dit blad zijn naast bondsnieuws en verslagen van bijeenkomsten, onderwerpen opgenomen gericht op toerusting van vrouwen.
g. Er zijn 29 vakantieweken door de commissie Samen uit-vakantieweken georganiseerd:
· 26 weken voor mensen met een beperking;
· 3 weken voor ouderen.
Financiële verantwoording
Onderstaande verkorte staat van baten en lasten geeft in de kolom ‘Realisatie 2023’ inzicht in de werkelijk gerealiseerde ontvangsten en bestedingen. De kolom ‘Begroting 2023’ geeft inzicht in de begrote ontvangsten en de voorgenomen bestedingen. Er wordt verwacht dat de reguliere baten en lasten in 2024 in lijn zullen liggen met die van het verslagjaar. De verkorte staat van baten en lasten heeft betrekking op het totaal van alle “kassen”. Het verkorte jaarverslag is opgesteld op basis van het baten- en lastenstelsel. De bijdragen vanuit de gemeenten bestaan uit de ontvangen collectegelden, giften en (eventuele) legaten.